Workshop Bruit Communs / La Borne / Céramique / Four Phoenix / Data témoignage
@Sylvia Frederickson
Data-testimony

Year: 2021

► With the Objects, Craft and Computation research programme.

Exhibited at :

► Search bar # 2 – une exposition de l’ECOLAB, dec 2021, Théâtre d’Orléans

When it comes to ‘what’s left’ of the deceased, some people think of the grave, others of ashes and bones. Others think of the different material possessions that belonged to the person. Yet others will say that they are left with memories, stories that build up the legend of a person who lived. Through words, the living allow the dead to continue to exist. This is what Vinciane Despret maintains in her study “Au bonheur des morts”: the dead must be seen as engaged in processes of joint transformation with the living.

As part of the Object Craft and Computation research programme, we use data to give it substance, data as a means of shaping and informing objects. Our approach here is a quest for testimonies, sensitive data, words, emotions, memories. How can this immaterial data take shape in matter and form an object of commemoration?

Nous avons choisi la stèle comme support d’expérimentation à la matérialisation de ces témoignages. Nous avons commencé par expérimenter à la main, directement dans la terre avec la forme d’un disque qui doit permettre l’écoulement de la pluie en son centre, unique contrainte que nous héritons d’une version précédente du projet Data Vessel. Ce disque rappelle une souche où l’on peut lire les lignes de vie, lignes qui ont été notre guide, notre objectif formel qui a façonné notre approche sur les logiciels de conception paramétrique. Chaque cercle correspond à un témoignage audio que nous recevons à propos du défunt. Ces data-témoignages ont ensuite été imprimés en 3D, en plastique et en céramique, puis ont été exposés au mur de façon à créer un dispositif d’écoute. Lorsque l’on s’approche de la stèle, la présence de l’auditeur est détectée et l’on peut écouter les témoignages qui ont servi à modéliser l’objet.